Förtal vid spridning av brottsanklagelser på social medier.

Hej

Jag vill gå tillbaka till 2017 där Cissi Wallin

anklagade Fredrik Virtanen för våldtäkt men detta hade lags ner flera år innan men hon skrev 2017 att han hade gjort detta på facebook. Många på fb delade hennes inlägg att (han hade våltagit henne) de som delade och spred hennes inlägg vad gör sig dessa sig skyldiga till?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det brott det skulle kunna vara fråga om är förtal enligt 5 kap. 1 § brottsbalken (BrB) vilket även Virtanen anmälde Cissi Wahlin för. Detta skulle även de som delat inlägget kunna anmälas och eventuellt dömas för eftersom även fortspridande av uppgiften kan utgöra förtal. Förtal innebär att man utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. I detta fall har ju de som delat inlägget utpekat Virtanen som våldtäktsman (alltså brottslig). Detta utgör förtal om det inte var försvarligt att lämna uppgiften. Om det är försvarligt eller inte avgörs från fall till fall men exempelvis allmännyttan av att lämna uppgiften vägs in samt huruvida man har grund för uppgiften. Att endast blint dela ett inlägg på facebook hade antagligen inte ansetts vara försvarligt. Man kan dömas för förtal även om det man säger skulle kunna vara sant.

Förtal är dock ett så kallat målsägandebrott som då inte åklagaren tar till domstol utan den som är utsatt får göra det själv så länge det inte anses påkallat från allmän synpunkt (vilket är väldigt ovanligt) enligt 5 kap. 5 § BrB. Virtanen skulle dock ha möjlighet att även driva frågan om förtal mot de som har delat bilden. Huruvida dessa skulle bli dömda är något som jag inte kan svara på då man måste se till varje enskilt fall.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare