förtal över sociala medier

Hejsan!

Jag är 24 år och har blivit uthängd för att vara en pedofil över internet, detta av en gammal vän till mig.

I denna video har han med en tjej som jag skrivit med på sociala medier och uppger att hon var 14 år gammal.

Jag vet inte hur gammal hon är ifall det stämmer eller inte då jag aldrig fått den informationen.

Men detta var entjej från en fest där det dracks alkohol och en fest där jag följde med i hans umgänge.

Jag har ställt frågan ifall hon vill ha sex med mig samt skrivit flirtigt på ett sexuellt sett.

Dessa konservationer har då sparats och vinklats för att jag ska se så äcklig ut som möjligt.

Jag har inte skickat något pornografiskt dvs bilder eller videos på mig själv.

Det har även inte mottagits något från den andra parten.

Jag har träffat denna tjej en gång på en fest, inte lagt ett finger på henne eller rört henne överhuvudtaget.

Min fråga är, vart går gränsen för att ses som en pedofil och när är det straffbart?

Om inte, kan jag anmäla detta för grovt förtal?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag delar för enkelhets skull upp svaret på din fråga i två delar.

Vad säger lagen?

Eftersom att begreppet "pedofil" inte är en juridisk term finns det inte direkt definierat i lagen när någon är pedofil. Vad som däremot finns är lagstiftning som kriminaliserar sexuella handlingar med barn under 15 år. Dessa bestämmelser hittar man i brottsbalken (BrB). Av 6:4 BrB framgår att den som genom samlag eller annan sexuell handling med ett barn under 15 år döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år. Av 6:5 BrB kan man utläsa att om brottet med hänsyn till omständigheterna är att anse som mindre grovt ska man dömas för sexuellt utnyttjande av barn till fängelse i högst fyra år. Denna bestämmelse tillämpas med försiktighet, omständighet som kan tala för att ett brott av det nämnda slaget är att betrakta som mindre grovt kan vara obetydlig ålderskillnad mellan gärningsman och brottsoffer.

Det är även straffbelagt att utnyttja att ett barn under 15 år medverkar i eller utför sexuell posering samt att mot ersättning få ett barn under 18 år att företa eller tåla sexuella handlingar. 6:8-9 BrB. Utöver det döms enligt 6:10 BrB den som sexuellt berör ett barn under 15 eller förmår barnet att utföra en sexuell handling för sexuellt ofredande till böter eller fängelse i högst två år.

I 6:10a BrB finns en bestämmelse som rör så kallad "grooming". Denna tar sikte på när någon med ett barn föreslår en träff eller stämmer träff med ett barn för att begå någon av de ovan i 4, 5, 6, 8 eller 10 §§ beskrivna gärningarna. Straffet för att föreslå sådan träff är böter eller fängelse i högst två år.

Sammanfattning

Som jag sa inledningsvis finns det ingen juridisk definition av begreppet pedofili, vad som finns är de ovan beskrivna brotten av sexuell natur mot barn och de påföljder som föreskrivs för dessa i 6 kap. BrB.

Frågan om förtal

Jag övergår nu till frågan om dina möjligheter att göra en anmälan om förtal.

Vad säger lagen om förtal?

Förtal regleras i 5 kap. BrB och beskrivs som när någon utpekar någon annan som klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning (5:1 BrB). Att uppgiften ska vara "ägnad att" utsätta någon för andras missaktning innebär inte att andra nödvändigtvis måste ha börjat missakta den förtalade personen i fråga, utan det räcker med att syftet var att andra skulle börja missakta den förtalade.

Enligt 5:1 2 st. BrB kan man undgå att dömas för förtal om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgiften och man kan visa att uppgiften är sann eller att man hade skälig grund för misstanken att den var sann.

I 5:2 BrB framgår att om brottet enligt 1 § är grovt kan man dömas för grovt förtal till böter eller fängelse i högst två år. Vid bedömningen om förtal är att anse som grovt kan man till exempel titta på hur stor spridningen av uppgifterna blivit samt om dem varit ägnade att medföra allvarlig skada. Att uppgifter publiceras på internet kan vara en sådan omständighet som talar för att brottet är grovt.

Bedömningen i ditt fall:

Om uppgifterna som sprids om dig är osanna eller om den som spred dem inte hade skälig grund att göra detta kan det du beskriver mycket väl falla in under brottet förtal, alternativt grovt förtal. Det är dock omöjligt att med enbart den information som lämnats kunna ge ett helt säkert svar då det måste göras en bedömning i varje enskilt fall där man tar hänsyn till samtliga relevanta omständigheter. Vad du har för möjligheter att "vinna" i detta fall kan jag alltså inte uttala mig om med säkerhet. Jag rekommenderar att du tar kontakt med en yrkesverksam jurist för vägledning om detta är en process du vill driva vidare.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare