Försvinner pricken från registret tre år efter snatteriet eller tre år efter domen?

Jag åkte dit för snatteri och fick en snattvarning 2015, som försvinner efter tre år. Det hände 31 Maj, men jag fick domen 31 Augusti. När försvinner pricken från registrer i år? I maj eller i Augusti?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du skriver att pricken i registret försvinner efter tre år, så utgår jag från att du var under 18 år när du åkte dit för snatteri. Uppgifterna ska tas bort från belastningsregistret tre år efter själva beslutet att inte åtala dig för brott, alltså tre år från den så kallade snattvarningen (belastningsregisterlagen 17 § elfte punkten). Du fick domen i augusti 2015, vilket innebär att din prick i registret försvinner i augusti 2018.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare