FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/03/2018

Försvinner föräldrars underhållsplikt om barnet slutar studera?

Mamman till min dotters pojkvän, född 2000, vill tvinga honom ut ur huset när han fyller 18 år. Han går 2:a året på gymnasiet men är väldigt skoltrött & skolkar mycket. Han & hans mamma har en långvarig konflikt därför bor han mest hos min dotters far eller hos mig. Vad händer om pojkvännen tar ett sabbatsår, har hans mamma ingen underhållskyldighet då? Får hon underhållsskyldighet då han återupptar sina studier? Jag vill stötta & hjälpa men vet inte hur. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Vad händer om han tar ett sabbatsår?
Om han tar ett sabbatsår när han fyller 18 år försvinner föräldrarnas underhållsplikt.

Väljer han istället att fortsätta att studera på gymnasiet har föräldrarna en underhållsplikt under hela skolgången, dock endast till dess att han fyller 21 år, se 7 kapitlet 1 § föräldrabalken.

Vad händer om han börjar studera igen?
Om han börjar studera igen efter att han har fyllt 19 år har föräldrarna inte längre någon underhållsplikt för sin son. Däremot kommer underhållsplikten tillbaka till föräldrarna om han börjar studera innan han fyller 19 år. Det här står i Proposition 2000/01:134.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret! Lämna gärna ett omdöme för min fortsatta utveckling.

Alicia AbreuRådgivare