FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/07/2021

Försvåra umgänge genom mindre förskoletid?

Mitt ex och jag har nyligen separerat och vi kommer inte överens om umgänge över huvud taget. Han jobbar heltid och jag jobbar deltid ca 50/vecka. Han vill nu att vårt gemensamma barn skall gå på heltid på förskola trots att jag inte har behov av detta utan jag kan arbeta när jag inte har mitt barn. försvårar jag umgänget om jag inte går med på 100% förskoletid? Sonen är ca 1,5 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En fråga om barnets skolgång är en fråga som vårdnadshavarna ska besluta om gemensamt, under förutsättning att ni har gemensam vårdnad om barnet. När det gäller att försvåra umgänge, s.k. umgängessabotage, handlar det om att den ena föräldern medvetet försöker förhindra barnets umgänge med den andra föräldern. Detta behöver inte nödvändigtvis ha någon koppling till frågor om skolan. Bara för att du önskar att barnet ska gå mindre tid i förskolan betyder det alltså inte i sig att du försvårar barnets umgänge med den andra föräldern.

Om föräldrar inte kan komma överens i frågor om umgänge kan man vända sig till socialnämnden för samarbetssamtal, eller så finns det möjlighet att vända sig till domstolen som kan besluta i frågor om umgänget.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare