FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/02/2018

Förstörd säng i uthyrd lägenhet

Hej

Jag och några vänner hyrde en lägenhet över helgen, madrassen i lägenheten fick några mindre skador, värden kräver nu 2000kr som ersättning för skada vilket låter helt absurt. Är jag betalnings skyldig och vilka rättigheter har jag? ps jag skrev aldrig på något kontrakt(lägenheten bokades via en hemsida)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst kan det klargöras att man inte måste skriva under ett kontrakt för att ingå ett avtal. Sådana kan nämligen ingås på flera olika sätt. Det kan även konstateras att det i Sverige råder avtalsfrihet, vilket i sin tur innebär att man kan avtala om i princip allt. (se vidare nedan)

I och med att ni bokade lägenheten genom en hemsida så accepterade ni med största sannolikhet s.k. bokningssajtens standardvillkor för att få hyra. Standardavtal är färdigtryckta avtal som inte varit föremål för förhandling och är vanligt förekommande vid såna här tillfällen. Normalt sett är dessa inkorporerade någonstans innan bokningen slutförs. Det kan vara att ni klickar i en ruta bredvid en text där det framgår att "ni accepterar bokningsvillkoren". Det uppställs vanligtvis inget krav på att villkoren ska läsas igenom, så länge det finns en hänvisning eller dylikt på hemsidan. Med det sagt så har ni med största sannolikhet godkänt villkoren redan när bokningen genomfördes och således är inte en skriftlig accept nödvändig.

Om fallet är så att ni faktiskt inte har accepterat något standardavtal, eller att det inte funnits tillgängligt på hemsidan ni bokade via så aktualiseras frågan om utomobligatoriskt skadestånd. Alltså, när parterna sinsemellan inte har något avtal/kontrakt som reglerar orsakad skada. Av 2 kap. 1 § skadeståndslagen (1972:207) (SkL) framgår det att den som genom uppsåt eller vårdslöshet orsakar sakskada också skall ersätta den. Hur summan ska beräknas återfinns i 5 kap. 7 § SkL där det uttrycks att ersättningen ska motsvara sakens värde med avdrag för värdeminskning, det vill säga att återskaffa en likvärdig säng.

Det kan även klargöras att det normalt sett vid uthyrning av lägenheter för fritidsändamål är "hyreslagen" som är tillämplig, det vill säga 12 kap. i jordabalken (1970:994) (JB). I 24 § JB uttrycks det att hyresgästen ska vårda lägenheten under hela hyrestiden, och ersätta den skada denne orsakat genom vållande, vårdslöshet eller försummelse. I juridisk litteratur har det dock diskuterats om hotellrum och liknande ska omfattas av hyreslagen, vilket medför att detta resonemang inte kan ge något konkret svar.

Sammanfattningsvis så har ni med största sannolikhet accepterat villkor redan vid bokningen. Summan på 2000 kr borde heller inte vara oskäligt hög då sängar ofta är dyra. Eftersom jag inte vet vilka skador sängen faktiskt hade är detta svårt att besvara. Mitt tips är att ni vänder er till hemsidan där ni bokade lägenheten och ber om villkoren där det framgår att en skadad säng ska ersättas med 2000 kr.

Eftersom jag inte vet alla omständigheter är det också svårt att dra någon riktig slutsats mer än att ni med största sannolikhet är ersättningsskyldiga för den orsakade skadan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare