FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll14/06/2018

Försörjningsplikt mellan makar när ena maken får försörjningsstöd

Hej! Min fråga är, jag å min särbo planerar att gifta oss, vi har inte gemensam ekonomi. Jag har försörjningsstöd. Kommer d bli försjörnigsplikt när vi gifter oss? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Makars ömsesidiga försörjningsplikt

Makar (dvs ett gift par) har en ömsesidig försörjningsplikt. Detta framgår av 6 kap. 1 och 2 §§ Äktenskapsbalk. Makarna ska efter egen förmåga bidra till det underhåll som behövs för att deras personliga och gemensamma behov ska tillgodoses. För det fall den ena maken inte kan bidra med tillräckligt så att det räcker till för den makens personliga behov eller annat som behövs för hushållet, ska den andra maken skjuta till de pengar som behövs. Dessa bestämmelser syftar till att makarna ska ha samma standard.

Hur försörjningsstödet påverkas av makars försörjningsplikt

För att rätt till bistånd ska föreligga krävs att den sökande inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt, vilket följer av 4 kap. 1 § SoL. Då makar har en ömsesidig försörjningsskyldighet innebär detta att en make inte har rätt till försörjningsstöd om behovet kan tillgodoses av den andre maken.

Lawline RådgivareRådgivare