FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt14/09/2014

Försörjning av barn samt underhållsplikt

Hej!

Jag har en fråga om försörjningsplikten. Jag har flyttat hemifrån (när jag var 17 år) och har sedan INTE flyttat hem igen, mina föräldrar och jag kom inte överens och det var mycket krångel därför var flytt en nödvändighet för mig. nu har jag bytt skola och bor LÅNGT ifrån mina föräldrar. De har nästan inte betalat en krona sedan jag flyttade men min fråga är har inte de försörjningsplikt till t.ex. glasögon och liknande då jag är 18 år och pluggar ÄVEN om jag inte bor hos dem? Kan de kräva att jag betalar mobilräkningar, glasögon och hela fadderullan?

Med Vänliga Hälsningar Elvira

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För regler kring vårdnad och underhåll till barn tittar vi i 6-7 kap föräldrabalken (FB) (https://lagen.nu/1949:381#K6). Dina föräldrar har en skyldighet att se till att du får omvårdnad, trygghet och en god uppfostran, enligt 6 kap 1 § FB. De ska även se till att du får den tillsyn som behövs och att du klarar dig bra enligt 6 kap 2 § 2 stycket FB. Detta är lite luddigt i lagtexten vad som egentligen menas. Men enligt dessa två paragrafer finns det inget som säger direkt att de ska hjälpa dig ekonomiskt. Så länge som du klarar dig utan deras försörjning (exempelvis om du har ett extrajobb eller någon annan inkomst) finns det inget som säger att de ska betala för dig. Detta gäller dessutom tills du har fyllt 18 år (vilket du verkar ha gjort?) eller tills du har gått färdigt gymnasiet (dock som längst tills du har fyllt 21 år). Skulle det vara så att du har fyllt 18 år och gått ut gymnasiet finns det ingen skyldighet för dina föräldrar att se efter dig.

En annan möjlighet skulle vara att kolla om dina föräldrar har en underhållsskyldighet enligt 7 kap FB (https://lagen.nu/1949:381#K7). I 7 kap 2 § FB finns de förutsättningar som måste uppfyllas för att dina föräldrar ska ha en underhållsskyldighet. Det skulle i sådana fall vara fråga om punkt 2 i ditt fall, däremot har det skrivits i förarbeten att om barnet har ett eget hem finns det ingen underhållsskyldighet för föräldrarna.

Däremot har du rätt till att få ditt studiebidrag och möjlighet att söka bostadsbidrag etc. hos försäkringskassan.

Vänligen,

Molly MalmRådgivare