Försök till stöld

Hej! En stöld i butik fullbordas som bekant först när kassalinjen passerats utan betalning. Men gör en person som stoppat varor i fickorna (till ett värde över 1000 kr) sig skyldig till försök till stöld trots att kassalinjen inte passerats? /XX

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelsen om stöld finns i brottsbalken (BrB) 8 kap 1 §.

Försök till stöld är kriminaliserat
Stöld som inte är ringa är kriminaliserat på försöksstadiet, BrB 23 kap 1 § 1 st och 8 kap 12 §. Enligt praxis går gränsen för ringa stöld och stöld av normalgraden i en butik vid 1000 kronor. Om värdet på varan/varorna är över 1000 kronor så är det alltså straffbart att försöka stjäla dessa.

Uppsåt krävs
För att göra sig skyldig till brott ska gärningspersonen som huvudregel (det finns undantag) ha uppsåt till brottet, BrB 1 kap 2 § 1 st. För försök till brott innebär kravet på uppsåt att gärningspersonens avsikt ska ha varit att fullfölja brottet.

Om en person stoppas inne i affären så avbryts det eventuella stöldförsöket innan det har fullbordats. Domstolen måste då visa att personen hade uppsåt att fullfölja brottet, detta innebär att redan när personen la varan i fickan så ska dennes avsikt ha varit att stjäla varan. Enligt stöldbestämmelsen krävs även att personen har haft uppsåt tillägna sig varan, dvs tillgodogöra sig den. Det blir ofta en bevisfråga om vad gärningspersonens avsikt egentligen var, om personen tänkte behålla varan eller om denne exempelvis lade varan i fickan för att förvara den fram till kassan.

Sammanfattningsvis är det straffbart att göra sig skyldig till försök till stöd som inte är ringa. Det avgörande blir att bevisa att personen verkligen hade tänkt fullfölja stölden och tillägna sig varan. Endast att en person blir påkommen med en vara i fickan behöver alltså inte innebära att personen gjort sig skyldig till stöldförsök.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare