Försök till bedrägeri av ett golvslipningsföretag

Vi anlitade en firma för att slipa golven i vår lägenhet. Vi skulle vara bortresta utomlands när slipningen skulle utföras vilket firman visste. Jag fick ett telefonsamtal från firman att golven i tre av lägenhetens rum förstörts vid slipningen och att parketten inte tålde att slipas den var för tunn. Golven i ett av rummen "gick kanske att rädda" men hall o innerhall var sprucket och förstört. Det framgick att man inte kunde ha det så utan nytt golv behövde läggas till kostnad av 25000 (de mailade en offert). Jag fattade misstanke och bad en granne som hade nyckel gå och fotografera golven - de såg normala ut - jag blev väldigt konfunderad då han som ringde sagt de var förstörda och behövde läggas om. Vi mailade o sa "vi vill inte ha nya golv inlagda" då jag inte längre litade på firman.

Nu är vi hemma och golven som "var helt förstörda och behövde läggas om" ser normala ut. De försökte lura oss och visste vi var bortresta! Är detta bedrägeriförsök? Vad kan/bör vi göra? Vi har inte betalt golvslipningsföretag ännu och sagt att vi vill inte betala då ni säger ni har förstört våra golv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar er fråga som att ni har anlitat en firma som ska slipa era golv medan ni var på semester. Under denna tid har de ringt och försökt få er att betala 25 000 kr grundat på att era golv förstördes vid slipningen och firman ville lägga nya golv till detta värde. Faktum var att golven inte alls var förstörda, utan ni misstänker ett bedrägeriförsök av firman.
Bestämmelser om bedrägeri samt försök till detta finns i Brottsbalken (BrB).

Rör det sig om ett bedrägeriförsök?
För att det ska räknas som bedrägeri måste det röra sig om att firman har vilselett er för att få er att begå en handling, vilken innebär vinning för dem och förlust för er. Eftersom firman ljög om att golven var förstörda när de ringde till er och bad om en överföring av 25 000 kronor anser jag att det rör sig om ett vilseledande. Vilseledandet hade, om det gick igenom, även inneburit en vinning för firman och förlust för er i samma utsträckning. Med andra ord anser jag att det rör sig om bedrägeri, 9 kap. 1 § BrB.

Frågan som återstår är om bedrägeri är kriminaliserat på försöksstadiet, vilket det är, 9 kap. 11 § BrB.

För att firman ska kunna dömas för bedrägeriförsök krävs det dock att de har gjort det med flit. Med tanke på att ni var på semester och inte hade tillgång att kontrollera att deras lämnade uppgifter var sanna är det mycket som talar för att de ville utnyttja situationen. De hade med största sannolikhet ingen tanke på att ni skulle be era grannar att undersöka om golven faktiskt var förstörda, så enligt mig rör det sig om ett avsiktligt handlande från firmans sida. Möjligheten att de har ringt till "fel" person kvarstår eller att den som ringde er hade oriktiga uppgifter och begick ett misstag, men av din fråga att döma verkar inte så vara fallet. Det rör sig med andra ord om ett bedrägeriförsök på den grunden att det förelåg en fara för att ni skulle ha litat på deras information och därmed blivit bedragna på era pengar. För detta kan den som utfört brottet dömas till fängelse i upp till två år, 23 kap. 1 § BrB.

Vad ska ni göra?
Mitt råd till er är att polisanmäla händelsen och säga att det rör sig om ett bedrägeriförsök. Med tanke på att firman har gjort detta mot er finns det mycket som talar för att de har gjort samma sak tidigare eller i vart fall kommer göra det. Det är därför viktigt med en polisanmälan för att förebygga att andra drabbas, liksom för att göra rätt för er själva. En polisanmälan gör ni lättast genom att besöka polisstationen eller kontakta dem på telefonnummer: 114 14. Ni har även rätt att hålla inne betalningen under tiden som detta utreds, 19 § Konsumenttjänstlagen.

Sammanfattning
Med tanke på att golvslipningsfirman har vilselett er genom att ljuga om att ert golv var förstört och därmed försökt få er att betala pengar har de gjort sig skyldiga till bedrägeriförsök. Mitt råd till er är att polisanmäla händelsen och hålla inne betalningen under denna tid samt informera polisen om även detta så de får det dokumenterat.

Jag hoppas att det löser sig för er och att detta svar var er till hjälp. Hör gärna av er igen om ni undrar något annat.

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare