Förskott på arv vid köp till underpris

Hej, har en fråga åt min min mamma. Min mormor är gammal och kommer tyvärr snart att gå bort, morfar har redan gått bort. Min mamma har två stycken bröder som fick köpa deras barndomshem för 1 kr men som är värt ca: 2 miljoner kronor medan min mamma fick då i gåva 120 000kr från sina föräldrar. Så jag undrar om min mamma kan åberopa 2 § 6 kap ÄB att huset är som ett förskottsarv? Dock har de ju betalt för huset men bara 1 kr varav värdet är som sagt 2miljoner kronor kanske inte detta går? Hon fick ju som sagt en gåva då men det går ju absolut inte upp till vad huset är värt som hennes bröder fick köpa. Huset som min mormor bor i nu äger de tre syskonen tillsammans varav en tredjedel var så där kan inte mamma säga att hon ska ha en större del av. Min mormor har inga större tillgångar heller.

Lawline svarar

Hej!

Enligt 6:1 ärvdabalken (ÄB) ska vad som under livstiden getts till barn avräknas som förskott på arv, om annat inte framgår. Ett köp till underpris är delvis en gåva, varför mellanskillnaden avräknas som förskott på arv om inte annat framgår, t.ex. av köpehandlingen eller av ett testamente. Att bröderna betalat en krona gör därför inte att "köpet" kan avräknas som förskott på arv, då det i princip helt rör sig om en gåva.

Det värde som avräknas som förskott är värdet vid gåvotillfället, 6:3 ÄB. Det som måste avgöras är därför värdet på huset vid gåvotillfället, och en senare värdestegring är inte relevant. Om det då var värt två miljoner kronor så är det det värde som utgör förskottet (med avdrag för det, här obetydliga, belopp som erlagts). Bröderna har således en miljon kronor vardera att avräkna som förskott på arv. Din mamma måste dock avräkna de 120 000 kronor som hon fick i gåva. I slutänden kommer ändå din mamma att få mer i arv än sina bröder den dag som din mormor går bort, förutsatt att din mormor inte angivit att brödernas "köp"/gåva inte ska utgöra förskott på arv.

Ärvdabalken hittar du http://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare