Förskott på arv - Värdeförändring

Hej, Mina föräldrar är skilda och äger tillsammans en fastighet. Jag har även en bror som är deras gemensamma son. Mina föräldrar har en fastighet som jag ska få. De vill att det ska bli rättvist mot min bror så de tänker ge den som förskott på arv. Som jag förstår det ska fastigheten värderas den dagen vi tillträder fastigheten och det marknadsvärdet ska utgöra beloppet som jag har fått förskott på arv på, stämmer det? Mina föräldrar är oroliga att det blir orättvist mot mig om fastigheten skulle sjunka i värde, men kanske framför allt mot min bror om den skulle öka väldigt mycket i värde. Hur brukar man göra med detta problem?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Som du angett i frågan handlar det om förskott på arv och hur man ser på eventuell värdeförändring avseende en fastighet. För att klargöra uppkommen situation kommer svaret att utgå från att fastigheten ska ges till en av två bröstarvingar (Du och din bror är bröstarvingar till era föräldrar) från deras föräldrar. Tillämplig lag för den följande framställningen är ärvdabalken (ÄB).

Om dina föräldrar har givit en fastighet till dig och inte någon motsvarande gåva till din bror är utgångspunkten att den ska räknas som förskott på arv om inte något annat framkommit vid gåvans givande eller någon annan avsikt kan utläsas enligt 6 kap. 1 § ÄB. Detta är dock endast en presumtion och kan ändras om dina föräldrar givit uttryck för att avräkning vid en senare fördelning inte ska ske.

Om avräkning ska ske, vilket verkar vara syftet, ska gåvans värde beräknas vid gåvotillfället för att sedan läggas till kvarlåtenskapen enligt 6 kap. 3 § ÄB. Detta resulterar i att det är du som gåvotagare som tillgodoräknas eventuell värdeökning och också du som står risken vid eventuell värdeminskning. Detta kan vara ett orosmoment eftersom fastighetsvärden är föränderliga. För att undvika ett risktagande kan dina föräldrar avge en egen föreskrift avseende värderingen. De kan således själva avgöra att fastigheten ska värderas till ett bestämt belopp eller beräknas enligt marknadsvärdet vid ett senare tillfälle. Det är dock alltid en viss part som står risken för värdeförändringen.

Om fastighetens värde är större än vad som kan avräknas från arvslotten är du, som gåvotagare, inte skyldig att ge tillbaka det överstigande beloppet, 6 kap. 4 § ÄB, eftersom man inte kan återbära mer än vad som kan avräknas 6 kap. 5 § ÄB.

Det är också viktigt att beakta det förstärkta laglottsskyddet, 7 kap. 4 § ÄB. Både du och din bror har rätt till en laglott, vilket motsvarar halva arvslotten. Den ovan angivna regeln innebär att en gåva, om den kan jämställas med testamente, ska återbäras om samtliga bröstarvingar inte kan få ut sin laglott. Denna situation kan uppkomma om det inte finns övrig kvarlåtenskap eller liknande.

Med vänlig hälsning,

Henrik HolménRådgivare