Förskott på arv till särkullbarn

Hej

Min far har nyss avlidit. Någon dag Innan han avled gav han mej en summa pengar, 250000 kronor.

Är detta något som ska ingå/ måste ingå i bouppteckningen som förtida arv?

Jag är ett ensamt särkullbarn. Pengarna var ju en gåva just för att de inte skulle vara med i arvet.

Obs, inget gåvobrev skrevs, då min far inte trodde detta behövdes, då det var hans privata pengar.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Gåvor som ett barn får under sin förälders livstid, ska avräknas från barnets lott i arvet som förskott på arv enligt 6 kap. 1 § första stycket ärvdabalken. Detta gäller däremot inte om det har funnits ett villkor om att gåvan inte ska räknas som förskott på arv. Av den anledningen kan gåvobrev med ett sådant villkor vara helt avgörande.

Bra att veta: Om föräldern var gift vid sin bortgång, har ett särkullbarn från den avlidne föräldern alltid rätt att få ut sitt arv direkt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare