Förskott på arv från mor och moster.

Hej,

Min mor och moster äger tillsammans ett landställe i skärgården där jag själv vistas mycket och tagit en stor del i vad som behövs göras varför det diskuterats en överlåtning i förskott av den del jag i framtiden kommer att äga. Detta för att möjliggöra ett lån i mitt namn på tomten till ett projekt där under mitt ansvar. Går det att nå en rimlig överenskommelse som skulle inkorporera detta tro?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

När en förälder ger ett av sina barn en gåva ses det som förskott på arv om inget annat är sagt (6 kap 1 § Ärvdabalken). Det innebär att om din mor ger dig den delen du skulle ha fått i arv efter henne som gåva nu så avräknas det på ditt arv när hon gått bort. Det innebär att när din mor går bort så kommer övriga arvingar att få sina delar av fastigheten, men du får ingen del eftersom du redan har fått din del. Om din moster ger dig en del av fastigheten som gåva så räknas det inte som förskott på arv, om ni inte föreskriver att det ska ses som förskott på arv. Men ni kan komma överens om att det är att se som förskott på arv från din moster också. Gåvan är alltså fullt möjlig.

Jag kan inte svara på huruvida du kommer att få belåna fastigheten, jag har inte tillräckligt mycket kunskap om din situation för att kunna svara på det.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare