Förskott på arv för 27 år sedan

Hej

Våra föräldrar gav i gåva en skogsfastighet till mina syskon 1991.

Far dog 1993 och bouppteckningen gjordes utan att gåvan togs upp

(jag helt ovetande om gåvan tills idag 2018)

Nu dog mor och bouppteckning ska göras kan gåvan tas upp nu? eller är det försent?

Vi är alla helsyskon till mor o far.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler kring arv hittas i Ärvdabalk (ÄB). Se lagen här

Av 6 kap. 1§ ÄB framgår att det arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge presumeras vara ett förskott på arv, som sedan ska avräknas på det slutliga arvet. Det finns enligt min tolkning inte någon anledning till att det inte kan tas upp 27 år senare. Dock finns det en regel i 6 kap. 3§ ÄB att avräkningen enligt huvudregeln ska ske enligt värde vid tidpunkten av mottagandet, dvs att man inte tar hänsyn till någon värdeökning/värdeminskning.

I texten framgår inte helt klart ifall föräldrarna var gifta. Ifall en bouppteckning redan gjorts för fadern och hans arv redan fördelats till barnen kan det vara för sent att göra en avräkning på den delen som redan delats ut, då rättigheter till arv har en preskriptionstid på 10 år enligt 16 kap. 4§ ÄB.

Mitt tips är att kontakta en jurist som har mycket expertis och berätta om alla omständigheter inom området då det kan handla om stora summor.

Lycka till!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare