Förskott på arv fastighet

Pappa är inte döende men gammal. Han vill ge en gammal liten och sliten sommarstuga till sin dotter i gåva. Hon har 3 helsyskon och 2 halvsyskon (hans barn med sambo nr 2). Pappa lever ensam sedan många år.

1.) Kan han, om han vill, skriva något så att denna gåva inte räknas som förskott på arvet och vad isf?

Annars är det ju onödigt att slösa tid och pengar på att överlåtelse ska ske nu (3 timmar hos jurist = 5400 kr). Om detta ändå delas på de 5 barnen vid hans bortgång. Stugan är nog inte värd mer än 100 tusen kr.

2.) Kan man inte överlåta en stuga, lagfart själva, utan jurist, om det inte är så viktigt att det blir rätt?

3.) Vad är det allvarligaste som kan hända, om man bara skriver egna papper mellan far och dotter?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Ja, det går att ge bort stugan i gåva utan att det ska räknas som förskott på arv. Presumtionen är dock att en gåva av inte obetydande värde räknas som förskott på arv. Om personen dock skriver i gåvobrevet att fastigheten inte ska räknas som förskott på arv, så kommer det inte heller räknas som förskott på arv. Se Ärvdabalken (ÄB) 6:1 https://lagen.nu/1958:637.

Vid överlåtelse av fastighet måste vissa formkrav följas enligt Jordbalken (JB) se 4:1 JB. Även vid gåva krävs att formkraven följs, se 4:29 JB.

Det krävs ingen jurist för att upprätta en korrekt överlåtelse så länge ni följer de regler som stadgas i JB. Det är dock mycket viktigt att handlingarna är korrekta, annars är avtalet ogiltigt, se 4:1 JB.

Bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott vilket är hälften av arvslotten, se 7:1 ÄB. Viktiga bestämmelser att betrakta avseende laglottsskydet är 7:3 (laglottsskydd ifall egendom testamenterats bort och bröstarvinges laglott kränks) och det förstärkta laglottsskyddet i 7:4 ÄB (laglottsskydd i det fall att en gåva är att jämställa med ett testamente och laglotten kränkts). 7:3 ÄB och 7:4 ÄB kan alltså medföra en rätt för bröstarvinge att få egendom motsvarande densammes laglott.

Vänligen

Rådgivare