Förskott på arv

Håller just på att skriva testamente.

Är ensamstående med två vuxna barn.

Har en kollonistuga på arendetomt men äger halva huset.

Andra halvan ägs av min X man. Barnens pappa.

Jag tänkte testamentera halva min del av huset till min Xman,

så att han har större möjlighet att behålla huset om jag skulle gå bort före honom. (han tänker göra likadant).

Jag har en bostadsrätt värd ca 1.900000:- lån på den på 494000:-. Jag har tagit ett lån till på 509000.- Pengar som min dotter har fått då hon köpte lägenhet.

Kan jag skriva att hon fått dessa pengar som förskott på arv ?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Som jag tolkar det du skriver så undrar du om du kan skriva i testamentet de pengar din dotter fick i samband med det lån du tog, utgör ett förskott på arv.

Av 6 kap 1 § i ärvdabalken (ÄB) se (https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1) framgår det att det finns en presumtion, alltså ett antagande, att det en bröstarvinge, i det här fallet din dotter, har fått av dig som gåva ska räknas som ett förskott på arv om inte något annat har föreskrivits eller om det av omständigheterna framgår att något annat var avsett med gåvan.

Alltså är presumtionen redan att gåvan ska räknas som ett förskott på arv, oberoende av vad som framgår av ett eventuellt testamente. Men du kan självklart förtydliga detta i ditt testamente och särskilt uttrycka att det är din avsikt att gåvan ska räknas som ett förskott på arv, så uppkommer inga frågetecken kring din avsikt med gåvan.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga. Har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare