Förskott på arv

Min mor (änka) som är över 90 år har sista året inte klarat av att bo själv utan flyttat till demensboende då hon ej kan vara själv. Blir då obefogat orolig tex. Hon har en demensdiagnos (minnesstörning) såtillvida att hon har svårt veta dag/tid och minns inte alltid vad som ska ske från dag till annan. Hon är dock helt med på att hon ville flytta och att den förra lgh skall säljas och vill att vi barn hjälper henne göra det. Om mamma sen vill skänka oss barn en del av det lgh säljs för och vi alla är överens också om det kan vi då ta emot de pengarna. En av oss barn hjälper henne sen flera år redan m att betala räkningar etc då hon inte längre Vill sköta det själv...

Till syverne och sist är det bara vi barn som kommer ärva henne men det då frågan gäller nu.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Du och dina syskon ingår i den första arvsklassen enligt 2:1 Ärvdabalken (ÄB) som du hittar här. Ni är alla bröstarvingar till er mor och kommer, förutsatt att inget testamente finns, ärva allting efter er mor då hon är änka. När er mor väljer att ge er pengar för lägenheten anses det som ett förskott på arv enligt 6:1 ÄB. Det innebär att gåvan från er mor juridiskt sett betraktas som förskott på arv, om hon inte anger något annat vid gåvans givande, eller det framgår av omständigheterna att det inte rör sig om ett förskott på arv. Avgörande för om en gåva ska betraktas som förskott på arv är alltså givarens, dvs er mammas, avsikt. Rättsverkningarna för er blir dock densamma i detta läge om ni får samma summa pengar. Får ni inte samma summa pengar kommer detta regleras vid arvsskiftet. Den som får mer pengar nu kommer få räkna av den delen när arvet fördelas. Exempelvis att du får 100 000 nu men dina syskon får 200 000 vardera. När arvet fördelas kommer du få 100 000 mer än dem och därmed har ni alla fått samma totala summa.

Problemet för er är att om er mor befinner sig i ett sådant tillstånd att hon inte förstår vad saken gäller, finns det en risk att rättshandlingen blir ogiltig. Aktuella lagar i detta avseende är Avtalslagen kapitel 3 om rättshandlingars ogiltighet (främst 31 §) samt 1924 år lag om verkan av avtal som slutits under påverkan av psykisk störning. Det är alltså avgörande att din mor är i sådant tillstånd att hon förstår vad förskottet på arvet innebär.

Sammanfattningsvis beror möjligheten att ge er förskott på arv på er mors tillstånd, dvs om hon är i stånd att verkligen förstå innebörden och konsekvensen av sitt handlande. Är hon i sådant tillstånd att hon förstår innebörden av sitt handlande finns det inget som hindrar att ni får en del av värdet på lägenheten redan nu.

Vänliga hälsningar

Eric BrinckRådgivare