Värdering av förskott på arv

Hej,

Vi är en syskonskara varav en person fick en bostadsrätt av vår mamma som gåva för ett antal år sedan. I år gick vår mamma bort. Nu säger det syskon som fick bostadsrätten  att den inte ingår i arvet. Vi menar att hon nu ska avstå sin del av kvarstående arv som finns i bouppteckningen eftersom hon fått denna gåva.

Lawline svarar

Hej,

Bostadsrätten din syster fick kan sannolikt räknas som förskott på arv enligt 6 kap. ärvdabalken (1958:637). Enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken kan din systers arv minskas med bostadsrättens värde. Det finns dock ett undantag från den regeln: om er mammas avsikt när hon gav bort bostadsrätten var att gåvan inte skulle räknas som förskott på arvet så ska gåvan inte dras av från din systers arv. Det är givarens avsikt med gåvan som styr, men om din syster hävdar att gåvan inte var ett förskott på arv så är det hennes ansvar att bevisa detta.

Om bostadsrätten räknas som ett arvsförskott ska alltså bostadsrättens värde räknas av från din systers arv; enligt 6 kap. 3 § är huvudregeln att arvet minskas med gåvans värde vid tidpunkten då den gavs bort. Det går att beräkna storleken på förskottet på annat sätt om omständigheterna motiverar det, men sannolikt kan din systers arv endast minskas med vad bostadsrätten var värd för 25 år sedan – inte dagens värde.

För att sammanfatta svaret så är det sannolikt möjligt för övriga arvvingar att kräva att er systers arv minskas, men det går inte att svara på hur mycket av arvet er syster ska avstå från. Det beror helt och hållet på bostadsrättens värde. Om bostadsrättens värde när den gavs bort är mindre än din systers totala del av arvet så har hon rätt till mellanskillnaden. (Om bostadsrätten å andra sidan är värd mer än arvslotten så behöver man enligt 6 kap. 4 § inte betala tillbaka mellanskillnaden.)

Ärvdabalkens 6 kap. hittar du t ex https://lagen.nu/1958:637#K6.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare