Förskott på arv

Hej, Min sambos mamma äger ett sommarställe som hon inte besöker speciellt ofta. Istället har min sambos bror mer eller mindre tagit över ansvaret för sommarstället, dvs klipper gräs, målar och tapetserar. Min sambo å andra sidan är sällan där, inte minst eftersom vi idag har ett eget lantställe i närheten av där vi bor.

Min fråga är därför - har min sambos bror någon typ av fördel vid arvsdelning i och med att han har agerat som "inofficiell ägare" i många år? Finns det något sätt som min sambo kan "bli utlöst ur sommarhuset i förtid" redan nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt din frågeställning så lever din sambos mamma och är alltså sommarställets ägare. Att den andra sonen hjälper henne med skötseln av huset påverkar inte brödernas arvsrätt.

Du undrar om din sambo kan bli utlöst ur sommarhuset i förtid. Om din sambos mamma skulle överlåta sommarstället till den andra brodern skulle detta ses som ett förskott på arv enligt 6:1 ÄB, https://lagen.nu/1958:637. Det innebär att gåvan kommer avräknas som förskott på arv, om inte annat har föreskrivits.

Enligt 6:3 ÄB är det gåvans värde vid mottagandet som ska avräknas. Det innebär att det är sommarstugans värde vid gåvotillfället som avräknas, även om den senare säljs för ett lägre eller högre värde.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Ellinor SvenssonRådgivare