Förskott på arv

Svärföräldrarna har värdering på sitt hus på 1.5 miljoner,de har två söner varav den ena fick köpa huset för 650 tusen , båda fick xå en gåva på 387 tusen var..har de gjort rätt el som jag känner så har de gynnat ena sonen..som fick huset till underpris o pengar..

Vänligen

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Att ena sonen fick köpa huset till underpris kan sannolikt ses som ett förskott på arv enligt 6 kap. ärvdabalken. Enligt 6 kap. 1 § ska då den arvingens arv minskas med värdet på förskottet, alltså vad ena sonen kan sägas ha "fått". Det är värdet vid tiden för gåvan som ska användas enligt 6 kap. 3 §.

Det finns dock ett undantag till regeln, om svärföräldrarnas avsikt är att det inte ska räknas som förskott på arv ska det inte göra det. Det är dock upp till sonen som fått gåvan att bevisa att den inte ska ses som ett förskott.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare