Förskott på arv

Hej jag har en fråga. För länge sedan när jag fyllde 18 år 1969 fick jag i GÅVA av min pappa en fastighet (idag värd jättemycket). Jag och mina helsyskon är i tvist med våra halvsyskon om arvet efter vår far som gick bort 1999. Vi är alltså särkullsbarn som inte fått ut vår arvslott. Min fråga nu är att jag vill sälja min fastighet men min bror ber mig vänta och menar att nuvarande försäljningsvärde skulle dras av och minska min arvslott. Är det verkligen så? Fastigheten är en gåva och ska väl inte påverka storleken på arvet.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken presumeras gåvor till bröstarvingar vara förskott på arv om ingenting annat anges vid gåvotillfället.

Om det finns ett gåvobrev från din far där det klart och tydligt framgår att fastigheten är en gåva så kan presumtionen brytas.

Du skriver även i din fråga hur fastigheten kommer att beräknas. Om din far köpte fastigheten till dig för t.ex. 100 000 kronor 1969 så ska du avräkna 100 000 kronor på arvet efter din far. Att fastigheten kostar mycket mer idag har ingen betydelse.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare