Förskott på arv

Hej!

Min mamma har en del skog värd 140 000. Nu har hon beslutat sig för att göra sig av med skogen och min lillebror kommer ta över den. Jag kommer i min tur få 70 000 som kompensation. Så att vi, enligt min mamma får hälften var. Min mamma anser detta som rättvist till oss barn, vi får lika mycket var. Men min brors del kommer ju alltid vara värd 140 000 och mina pengar 70 000. Borde jag inte få 70 000 till?

Mvh Sara

Lawline svarar

Hej Sara,

För att ni ska få lika mycket så stämmer det som du säger, att du bör få 70.000 kr ytterliggare av din mor. Om du inte behöver pengarna just nu, så kan det vara så att det jämnar ut sig ändå, den dagen det är dags att beräkna ett eventuellt arv.

Enligt Ärvdabalkens regler (6 kap 1 §) så ska en gåva som en arvinge får medan arvlåtaren, din mor, fortfarande lever ses som ett förskott på arv, om det inte har föreskrivits något annat vid gåvans givande, eller det med hänsyn till omständigheterna måste antas varit avsett.
Det här är i och för sig bara en presumption som kan brytas om din mamma på något sätt uttrycker att avräkning inte skall ske. Det kan uttryckas i både muntlig och skriftlig form, i samband med gåvan eller efteråt. Lämpligast görs detta i ett gåvobrev eller i din mors testamente. Skriftligt är alltid bäst.

En omständighet som kan medföra att skyldigheten att avräkna bortfaller, kan vara att alla barn har erhållit liknande gåvor. Jag skulle gissa att din kontantgåva på halva skogens värde inte är att anse som en liknande gåva, utan att du isåfall ska få lika mycket som skogens värde för att din bror inte ska behöva avräkna skogens värde från sitt framtida arv.

Hoppas att detta var till någon hjälp.

Med vänliga hälsningar

Daniel MorganssonRådgivare