Förskott på arv

Hej,

Jag har en liten fråga ang arv/gåva av fastighet.

Mina föräldrar är 80 år och äger en skogsfastighet (ca 13 ha) och en fritidsfastighet. Jag är enda barnet, sedan min storebror gick bort för två år sedan. Han har en dotter, som har en form av psykisk funktionsnedsättning men är myndig osv.

Mina föräldrar vill ge fastigheterna i gåva till mig.

Vi har då diskuterat att komma överens med min bros dotter om en ersättning till henne.

Fungerar det rent juridiskt att hon får en ersättning som hon anser vara rimlig, och att detta skrivs in i gåvobrevet eller i ett separat dokument? Och att det då är utagerat, och att inget kan komma att krävas i efterhand.

//Nisse

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så undrar du hur rättsläget ser ut ifall dina föräldrar skulle ge dig deras fastighet i gåva samtidigt som det finns andra arvingar. Du har även funderingar kring ersättning till den andra arvingen ifall en gåva skulle ges till dig.

Regler kring arv regleras i Ärvdabalken (ÄB), Se lagen här

Allmänna regler kring arv

Kapitel 2 ÄB talar om arvsrätt. Dina föräldrar hade två barn och enligt 2 kap. 1§ ÄB utgör de två barnen och tar lika stor andel av arvet. I detta fall har ett av barnen gått bort men det finns ett barnbarn som enligt andra stycket i 2 kap. 1§ ÄB träder i det bortgångna barnets ställe.

Utgångspunkten är att både du och din brorsdotter har 50/50.

Gåva

6 kap. 1§ ÄB stadgar att det arvlåtaren (dina föräldrar) har gett en bröstarvinge (du) skall avräknas som förskott på arv. Denna avräkning ska ske på husets värde enligt 6 kap. 3§ ÄB.

Ifall föräldrarna skulle ge dig huset så skulle det ses som ett förskott på arv. Alltså kommer värdet av huset avräknas på din lott. En ersättning till brorsdottern kan också utgöra ett förskott på arv. Om den summan är samma som husets värde och det tidigare inte förekommit några stora gåvor så avräknas det lika mycket på båda sidor.

Någonting att tänka på är att en bröstarvinge alltid har rätt till hälften av sin laglott, se 7 kap. 1§ ÄB. Detta innebär i ditt fall 25% minst. Skulle resultatet av gåvan vara att du fått mer än 75% av arvet kan din brorsdotter alltid i efterhand klandra gåvan. Samma gäller ifall ni skulle upprätta ett testamente, då en bröstarvinge alltid har rätt till minst halva sina andel. Dock finns det regler på att den som klandrar måste göra det inom en viss tid. Detta framgår av 7 kap. 1-4§ ÄB.

Eftersom det kan röra sig om så pass stora belopp är mitt tips att kontakta en jurist med mycket expertis inom området och berätta om din situation.

Hoppas du fick en någorlunda klarare bild av rättsläget.

Lycka till!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare