Förskott på arv

Skall underhåll räknas som förskott på arv? Har stöttat en av mina söner som är sjukpensionär genom att ge honom 1200 kr. per månad. Har nu pågått i tio års tid. Skall dessa pengar räknas som förskott på arv?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

De regler som gäller i din situation finns i ärvdabalken, förkortad ÄB.

Vanligtvis så brukar större summor som ges till en bröstarvinge (alltså sitt barn) räknas som förskott på arv om inte man på något sätt klargjort att det inte ska vara så eller om det på något annat sätt framgår av omständigheterna (ÄB 6:1).

I din situation så har du under lång tid givit din son ganska mycket pengar. Som jag förstår det så har du hjälpt din son ekonomiskt. Det är därför möjligt att man utifrån dessa omständigheter skulle göra en bedömning om att det inte ska ses som förskott på arv.

Det är dock säkert att situationen skulle bedömas på just detta sätt. Jag råder dig därför att i det fall du inte vill att det ska ses som förskott på arv, att tydligt klargöra detta, gärna i en skriftlig handling.

Hoppas att detta besvarade din fråga och återkom gärna om något var oklart eller om jag förstått dig fel.

Jean NaboRådgivare