Förskott på arv

Vår far har jag o min man o 2 söner träffat regelbundet, vid olika helger sportevenemang mm. Mina 2 systrar bryr sig inte om honom. Han skänker nu pengar i olika omgångar till oss då han inte har så långt kvar han menar att vi ska ha hans pengar o inte de 2 systrar som inte bryr sig. Jag sköter hans ek, kontakt med biståndsbedömmare, mäklare vid husförsäljning o det mesta som inte fixas på äldreboendet. Han är helt klar i huvudet. Vad kan hända när han dör o systrarna ser på kontoutdrag att vi fått pengar, kan dom kräva få sin del?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finner vi i 6 kap ärvdabalken (ÄB). 6 kap 1 § ÄB säger följande: "vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge skall avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett". Lagen säger att de pengar som ni erhållit genom gåva ska ses som ett förskott på det kommande arvet och ska därför avräknas vid den kommande beräkningen av arvslotten. Det råder en presumtion för att en avräkning på ert arv (till förmån för övriga syskon) ska ske i denna situation. Presumtionen kan dock brytas genom att er far yttrar sig om gåvorna med förklaring att dessa inte är avsedda att vara ett förskott på ert arv. Avräkning ska i sådant fall inte ske. Viljeförklaringen kan antingen vara muntlig eller skriftlig. Förklaringen om gåvorna behöver inte ges vid gåvotillfället utan kan framkomma vid ett senare tillfälle.

Utöver vad som redan sagts kan det föras en diskussion kring transaktionerna som ni erhållit från er far och huruvida dessa överhuvudtaget ska anses vara gåvor. Att det avser gåvor är nämligen ett krav för att transaktionerna ska kunna klassificeras som förskott på arvet. Med gåvor avses överlåtelser av egendom utan motprestation. Om er far har gett er pengar med anledning av att ni bland annat sköter hans ekonomi innebär detta att transaktionerna inte skett utan motprestation. Detta skulle innebära att transaktionerna inte anses som gåvor och något förskott på arv (som i sin tur resulterar i avräkning på arvet till förmån för syskonen) kommer inte på tal. Visserligen framgår det av frågan att syftet med transaktionerna är att ni ska erhålla en större del av arvet till nackdel för syskonen.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor eller vill att jag kompletterar mitt svar.

Med vänlig hälsning,
Christoffer TolfRådgivare