Förskott av arv

Hej.

Min mor har gett bort sin sommar stuga till ett av tre syskon, som förtida arv.

Gåvans värde uppgår till 1 miljon kronor.

Vad händer när hon går bort ? Vad får vi två syskon som arv ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

För att förtydliga så kommer jag utgå från att det faktiskt är ett förskott å arv, vilket inte alltid är så säker. Tex ses det inte som ett förtida arv ifall er mor i ett gåvobrev uttryckligen sagt att det inte är ett förtida arv, 6:1 ärvdabalken.

Sommarstugans värde beräknas när den mottogs av ditt syskon och inte där din mor gick bort vilket även det är viktigt att ha i åtanke, 6:3 ÄrvdB.

Ifall ditt syskon blir skyldigt att betala dig och ditt andra syskon beror på storleken av det totala kvarlåtenskapen från din mor. Inskränker gåvan på era tvås laglotter (7:4 ÄrvdB) så är mottagaren skyldig att kompensera för skillnaderna, annars slipper hen betala er något, 6:4 ÄrvdB. Laglotten är för er tre syskon vars 1/6 av den totala kvarlåtenskapen, med sommarstugans värde inräknat, 6:5 samt 7:1 ÄrvdB.

Alltså, fanns tex endast 100 000 kr kvar i kvarlåtenskapen så är mottagaren skyldig att kompensera er med vars (1100 000 kr/6 = 183 334) - 100 000 kr/3 = ca 150 tusen kr. Medans om större belopp i boet finns så kommer inte era laglotter om 1/6 av totalen att inskränas och mottagare blir då inte återbetalningsskyldig.

Det är ganska komplicerade regler och jag rekommenderar att ni läser in er på 6:e kapitlet i ÄRvdabalken för bättre förståelse. Hoppas iallafall att jag har gjort det lite svårare att greppa!

MVH

Patrik OlssonRådgivare