Försenade upplåtelse av bostadsrätt

Hej! Situationen gäller min partner. Han har skrivit på förhands- och bokningasvtal för en nyproduktion. Nyproduktionens upplåtelse skulle ske april 2017 enligt kontrakt. Nu har det försenats 9-12 månader, alltså till nästa år. I kontraktet står det att ända sedan man vet om en försening kan man i 6 kommande månader säga upp rätten till att vilja ha lägenheten. Frågan är dock om man kan få ersättning eller nedsatt avgift? För min kille hade verkligen räknat med att få flytta in i tid, massa hängde på det och nu blir livsplanen försenad med ett år och han måste från april 2017 hitta någonstans att hyra fram till ett år framåt (han hade sen innan meddelat sina inneboenden om att han flyttar ut då) då lägenheten blir förberedd. Verkligen frustrerande. Finns det något man kan finna i bostadsrättslagen som kan stödja oss till vägen för ersättning? Upplåtelsedatumet ser vi som dagen vi skulle ha lägenheten till vårt förfogande, att flytta in eller inte. Nu är det datumet uppskjutet till nästa år. Verkligen en knivig sits. Hoppas att ni kan hjälpa. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack så mycket för din fråga!

Enligt bestämmelserna i 5 kap bostadsrättslagen (här) får en bostadsrättsförening ingå avtal om att i framtiden upplåta en lägenhet med bostadsrätt. Det avtal som ingås kallas för förhandsavtal. Ett förhandsavtal innebär att föreningen är skyldig att upplåta lägenheten med bostadsrätt åt din partner som tecknat sig för lägenheten medan din partner har som skyldighet att enligt 5 kap 1§ förvärva lägenheten. Det förhandsavtal som tecknats gäller inte längre än till inflyttningen, men om bostadsrätten inte upplåts i tid så har din partner rätt att frånträda avtalet vilket framgår av 5 kap 8§. Om din partner väljer att utnyttja sin rätt att frånträda avtalet har han även rätt att få tillbaka det förskott han erlagt med ränta, 5 kap 9§. Han har även rätt till ersättning för skada som föreningen förorsakat honom genom försumlighet, även detta kräver att han väljer att frånträda avtalet enligt 5 kap 8§.

Med många vänliga hälsningar,

Christian PostolovskiRådgivare