Försäljning av lägenhet - kan Kronofogden utmäta vinsten?

Hej, en vän till mig har stora skulder hos Kronofogden. Han tror sig kunna sälja lägenheten och få en vinst på ca 400ksek. Kommer han att kunna behålla dessa 400ksek, eller dras dom direkt till Kronofogden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Du undrar alltså om den eventuella vinsten från en lägenhetsförsäljning kommer utmätas av Kronofogden.

Allmänt om utmätning

Bestämmelser om utmätning finns i utsökningsbalken (UB) och Kronofogden är exekutiv myndighet (1:3 UB). En förutsättning för att egendom ska kunna utmätas är att den tillhör gäldenären i fråga. Kronofogden ska vidare utmäta de tillgångar som kan användas till fordringens betalning med minsta kostnad, förlust eller annan olägenhet för gäldenären (utmätningsordningen i 4:3 UB).

Lägenhet

I 5 kap UB listas egendom som undantas från utmätning. I 5:1 p.5 står att bostadsrätt till lägenhet som tjänar gäldenären till stadigvarande bostad i regel undantas från utmätning. Detta är dock under förutsättning att lägenheten utgör gäldenärens stadigvarande bostad och bestämmelsen säger alltså inget om det fall då lägenheten avyttras.

Försäljning av lägenhet

I det fall att lägenheten avyttras finns det risk att influtna medel kommer utmätas. Risken att lägenheten utmäts medan den fortfarande utgör stadigvarande bostad åt din vän är betydligt mindre, eftersom det i sådant fall skulle utgöra en större olägenhet för gäldenären om bostaden utmättes.

I första hand kommer Kronofogden utmäta kontanta medel, pengar som finns på banken och inkomster. I det fall att bostadsförsäljningen genererar vinst kommer denna med stor sannolikhet utmätas och det finns även risk att delar av resterande influtna medel tas i anspråk för skulden. Svaret på din fråga är alltså att delar av de pengar som inflyter från en försäljning med största sannolikhet kommer tas i anspråk av Kronofogden.

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare