Försäljning av hus vid skilsmässa

Hej,

Vid bodelning och skilsmässa, kan jag krävA visning för att få in marknadsvärdet på huset?

Med vänlig hälsning,

Thomas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du vid skilsmässa kan sälja fastigheten. Om detta inte är det du avser med frågan får du gärna skriva till oss igen.

Bostaden

Vid en bodelning får man inte utan den andre makens samtycke sälja fastigheten, 7:5 ÄktB. Dessa regler gäller trots att ett äktenskap är upplöst, om en bodelning ännu inte gjorts. När bodelningen är klar kan den make som fått huset på sin lott sälja det utan den andres samtycke. Den make som bäst behöver den gemensamma bostaden har rätt att få denna egendom på sin lott. Det bör nämnas att det finns en specialregel som innebär att man kan ansöka till tingsrätten att få sälja den gemensamma bostaden trots avsaknad av den andres samtycke, 7:8 ÄktB. Enligt förarbeten till lagen ska tingsrätten godkänna detta om det inte finns något godtagbart skäl till att försäljning inte ska ske.

Kan du kräva visning och sälja bostaden?

Såvida du har den andres samtycke att sälja fastigheten, fått den som din lott från bodelning, alternativt fått ett godkännande av tingsrätten kan du sälja fastigheten. Det finns inget lagstadgat som hindrar dig från att kräva en visning utan något som får avtalas mellan dig och din mäklare i sådana fall.

Hoppas du fick svar på din fråga annars får du gärna kontakta oss igen!

Melina PapadopoulosRådgivare