Försäljning av fastighet med avlidna dödsbodelägare

Vi är flera dödsbodelägare som nu vill sälja en tomt som vi ärvde efter vår mor. Inget arvsskifte är upprättat, bara bouppteckning. Vi har gemensamt fortsatt betalat fastighetsskatt efter arvet, ett par av dödsbodelägarna är nu döda. Hur går vi tillväga vid försäljningen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

I och med att en tomt kan utgöra en fastighet eller vara en del av en fastighet har jag i besvarandet av frågorna utgått från att det är fråga om att tomten utgörs av en fastighet.

Dödsbodelägare och avlidna dödsbodelägare

Bestämmelser om arv regleras framförallt i Ärvdabalk (1958:637). Enligt 18 kap. 1 § ÄB ska dödsbodelägare gemensamt förvalta dödsboet. Dödsbodelägare kan vara efterlevande make, maka eller sambo, men också arvinge eller universella testamentstagare. Det framgår inte av din information vilken typ av nämnda kategorier som de avlidna dödsbodelägare tillhör. I 18 kap. 1 § ÄB framgår också att den andel som hör till en dödsbodelägare inte försvinner vid dödsbodelägarens bortgång. I sådant fall går rätten till dödsbodelägarens andel i dödsboet i sin tur till den senare avlidne dödsbodelägarens dödsbo.

Arvskifte och skiftesman

I 23 kap. 1 § ÄB ska arvskiftet förrättas arvingar och universella testamentstagare. På intiativ av en dödsbodelägare kan en skiftesman utses av tingsrätten, enligt 23 kap. 5 § ÄB. En skiftesman ska i första hand försöka ena dödsbodelägarna. Om en frivillig överenskommelse inte kan träffas ska skiftesmannen fatta beslut om hur dödsboet ska delas upp.

Försäljning av dödsbos fastighet

Gällande hur ni kan gå tillväga vid försäljningen kan det rekommenderas att eftersom bouppteckningen att ni skiftar dödsboet först vilket i praktiken innebär att samtliga dödsbodelägare blir andelsägare till fastigheten. Därefter är det möjligt att sälja fastigheten efter det att samtliga dödsbodelägare som andelsägare ansökt om lagfart. Alternativet är att ni som dödsbodelägare istället avvaktar med att skifta dödsboet för att istället göra ovan nämnd process fast i dödsboets namn. I sådant fall behöver samtliga dödsbodelägare

Sammanfattning

Ni som dödsbodelägare ska tillsammans förvalta dödsboet. Avlidna dödsbodelägares andel försvinner inte utan ersätts med dödsbodelägarens dödsbo. Ett arvskifte av dödsboet ska göras innan eller efter försäljningen av fastigheten, beroende på vilket tillvägagångssätt ni väljer att använda er av. Om ni dödsbodelägare inte kommer överens om arvskiftet kan en skiftesman utses av tingsrätt på intiativ av en dödsbodelägare.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare