Försäljning av bostad utan samtycke vid äktenskapsskillnad

hej, om man har separerat/ skilt och har en bostadsrätt tillsammans och en vill sälja och den andra vägrar ' vad gör man då ? den som inte vill sälja har inte möjlighet att klara ekonomin sjlv och det är omöjlight att bo under samma tak för oss.

vi har inga barn att ta hänsyn till.

och jag som vill sälja eller köpa ut honom har möjlighet att göra det - jag har en fast anställning sen 2004.

mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Utgångspunkten är att samäganderättslagen tillämpas vid samägande av fastighet, men eftersom var gifta tillämpas bestämmelserna i äktenskapsbalken (ÄktB).

Kan man sälja bostad utan makens samtycke?
Den gemensamma bostaden får inte säljas utan den andra makens samtycke och detta samtycke ska lämnas skriftligen för att vara giltig 7:5 ÄktB. En förutsättning för detta är att bostaden ska vara er gemensamma bostad, vilket jag antar att ni har. Det som räknas som en gemensam bostad är att den huvudsakligen vart avsedd som ett gemensamt hem för er. 7:4 ÄktB. Om bostaden inte vart er gemensamma bostad men att det vart en del av ert giftorättsgods, alltså er gemensamma egendom, måste samtycke ges från den andra maken. Man kan alltså inte tvinga den andra maken att sälja huset.

Om man inte kommer överens om bostaden ska säljas eller inte finns möjligheten att gå till domstol för att få tillåtelse till försäljning 7:8 ÄktB. Det domstolen gör är att väga era argument mot varandra och vad man grundar sina argument på. Även er ekonomiska situation kommer att tas till hänsyn.

Skilsmässa
När man skiljer sig ska en bodelning ske där din och din makes egendomar fördelas 9:1 ÄktB. I denna fördelningen räknar man in den gemensamma egendomen, som i sin tur fördelas jämt mellan paret. Dock kan man ha enskild egendom, alltså egendom som man äger själv, och detta räknas inte in i bodelningen 7:1 och 10:1 ÄktB.

Sedan är det så att den personen som bäst behöver bostaden kan få behålla den, men måste då avräkna detta från sin del i bodelningen. 11:8 ÄktB. Man måste då kompensera den andra maken genom annan egendom eller pengar.

Sammanfattning
Man kan inte tvinga sin make att sälja en gemensam bostad, utan det krävs ett samtycke eller en tillåtelse från domstol. Men efter ni gjort en bodelning kommer den av er som bäst behöver bostaden få sin del avräknad och den andra kommer att bli kompenserad för det. Men såsom du beskriver det har inte din make de ekonomiska musklerna att kompensera dig, vilket borde underlätta för dig att köpa ut honom. Om det dock blir så att han anses vara den bäst behövande av bostaden kommer du att få kompensation i form av annan egendom eller pengar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsning,

Masis VardanianRådgivare