Försäljning av båt för samboende - dold samäganderätt

Sambon vill köpa en båt som han kommer att betala. Alla löpande kostnader (bensin, försäkring, båtplats) betalar vi gemensamt. När/om båten säljs och den säljs för ett mindre värde än inköpspris (ex köps för 700000kr säljs för 600000kr, 100000kr i förlust) så ska jag betala honom halva förlusten (ex 50000kr vid total förlust på 100000kr). Är detta rimligt att göra så här? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort svar på frågan

Nej det finns inget juridiskt stöd för detta typ av sätt att tvinga dig betala för en affär som din sambo går back på. Däremot kan det föreligga en situation där du tjänar pengar på att din sambo säljer båten då en form av samäganderätt uppstår. Så tvärtom vad din sambo påstår, kan du tjäna pengar på en försäljning.

Långt svar på frågan

Det är din sambo som har köpt båten och han är ägare till den. Om du hade betalat hälften hade ni samägt båten. Däremot i denna situationen, även om du inte köpt båten, skulle en situation som kallas dold samäganderätt uppstå. Om det är så att båten är köpt för i din sambos namn men för gemensamt bruk (det vill säga att ni båda använder den) och att du bidrar ekonomiskt (det vill säga som du gör genom att betala massa kostnader för båten) så blir du samägare. Mycket tyder på att det föreligger en sådan typ av samägande.

Om det föreligger en sådan dold samäganderätt, vilket jag bedömer det göra, så är huvudregeln att ni ska få lika mycket pengar var om ni säljer båten (1§ lag om samäganderätt). Exempelvis då om ni säljer båten för 600 000kr så ska ni få 300 000kr vardera.

Däremot brukar det inte bli så när den ena personen har bidragit med mycket mindre pengar, utan kan fördelas på olika vis beroende på vad en domstol tycker är rimligt i förhållande till det du betalat. Om det är dyra löpande kostnader kan du räkna med ett större belopp vid försäljning. Som exempel skulle det kunna vara så att du får rätt till 20% medan din sambo får 80%. Då skulle en försäljning av båten för 600 000kr leda till att du får 120 000kr och din sambo 480 000kr.

Att du skulle på något vis stå i skuld gentemot din sambo går emot det som gäller. Tvärtom kommer du få ett anspråk på pengar vid försäljning.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare