FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/05/2016

Försäkringsersättning till omyndig

Hej!

Jag har hamnat i en liten tvist med mina föräldrar och de hotar som vanligt med att jag inte får några pengar om jag inte gör som de säger... jag är 17 år och har för ett litet tag sedan fått ett summa pengar från mitt försäkringsbolag. Har jag rätt till de pengarna då? För pengar som man tjänat när man är över 16 bestämmer man väll över själv?

Lawline svarar

Som omyndig är det som huvudregel dina föräldrar som råder över all din egendom. Men precis som du påtalar har den omyndig som fyllt 16 år rätt att själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat. Vad som bör noteras är att det endast gäller vad som förvärvats genom eget arbete. En utbetalning till följd av en utfallen försäkring är typiskt sett inte av sådan karaktär och dina föräldrar har därmed rätt att bestämma över denna summa pengar.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare