FrågaAVTALSRÄTTAvtal24/01/2018

Försäkringen täcker inte ersättning för skada på hyrd skoter

Hej!

jag var nyligen i Thailand och råkade då ut för en olycka med vattenskoter. jag själv skadades inte men däremot vattenskotern. jag fick betala nästan 6000 kr för skadorna och min hemförsäkring säger att det inte täcker detta. ska inte en sån grej täckas då jag har både hemförsäkring och reseförsäkring?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom frågan om vad din försäkring täcker är helt beroende på vad som står i ditt försäkringsavtal går det inte att säkert besvara din fråga. Försäkringsbolag har dock ganska ofta liknande regler vilket gör att jag ändå kan spekulera kring vad problemet är.

Du har blivit ersättningsskyldig på grund av att en vattenskoter som du hyrde skadades när du använde den. Detta brukar regleras under rubriken "ansvarsförsäkring" vilket innebär att försäkringsbolaget betalar ditt skadestånd eller för din talan i domstol om någon anklagar dig för att ha gjort skada. Om man tar Folksams hemförsäkring som exempel kan man se att deras ansvarsförsäkring är begränsad på vissa sätt. En begränsning är dels att Folksam "är inte bundna av att du, utan vårt samtycke, tar på dig skulden för en skada, godkänner ersättningskrav eller betalar ersättning" (avsnitt C2 i försäkringsvillkoren, s. 68). Om du redan har tagit på dig skulden och betalat skulle alltså Folksams försäkring inte täcka detta. En ytterligare begränsning är att ansvarsförsäkringen inte täcker skada på något du har hyrt eller lånat, bortsett från din bostad (C4). Eftersom du hyrde eller lånade vattenskotern täcker inte ansvarsförsäkringen skadan överhuvudtaget.

Troligtvis är det samma typ av begränsningar i ditt försäkringsavtal, men jag kan förstås inte säga detta säkert. Du kan hitta Folksams avtal som jag har använt som referens här.

Mvh
Johan Landström

Johan LandströmRådgivare