FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/10/2018

Förra ägarna bytte diskmaskin innan bostadsrättsköpet, vad gör jag?

Snabbfråga

Gäller bostadsrätt.

Vid visning av radhus finns en ny diskmaskin sedan vid inflyttning märker vi efter två dagar att det inte är samma diskmaskin som står i köket som vid visningen utan en äldre modell.

Vad kan man som köpare kräva. Känner mig lurad och upprörd.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När man köper fastigheter finns det tydliga regler för vad som anses tillhöra fastigheten och således följer med köpet, men en bostadsrätt är en lös egendom, och då tillämpas istället i köplagen.

Det som blir avgörande för vad som ingår i köpet av bostadsrätt är därför vad som står i avtalet mellan dig och säljaren. Något som också kan vara till ledning är mäklarens objektbeskrivning. Det som står där ska i regeln ingå i köpet. Dock är det avtalet som avgör. Jag råder dig därför att läsa igenom avtalet och se vad som står där och om diskmaskinen specifikt berörs i avtalet. Isåfall bör du höra av dig till säljaren och kräva den diskmaskin som står i avtalet

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare