FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt05/02/2018

Förmyndares ingående av avtal för underårigs räkning

Hej! Min skoldator blev stulen i skolan och nu är jag skyldig att betala 6000kr I avtalet står det att eleven ska betala om något händer datorn och jag undrar om det är okej att göra ett avtal där det står att eleven blir skyldig att betala då jag är under 18. Det var bara föräldrarna och skolan som skrev på avtalet alltså är inte mitt godkännande med.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen föräldrabalken (FB).

Som du är inne på saknar den som är under 18 år gammal som regel rättshandlingsförmåga enligt 9 kap. 1 § FB. Detta innebär att exempelvis du har begränsad förmåga att ingå avtal, ta emot gåvor och liknande utan dina föräldrars (förmyndares) samtycke. Avtalet är alltså med all sannolikhet giltigt eftersom dina föräldrar ingått det för din räkning.

Eftersom dina föräldrar rent juridiskt förvaltar dina tillgångar kan de alltså enligt min bedömning välja att ingå ett avtal som innebär en risk att du förlorar pengar om de bedömer att det gagnar dig och din utbildning, något som följer av 12 kap. 1, 3 och 4 §§ FB.

En fråga jag inte kan svara säkert på är om dina föräldrar kan begära att skulden du orsakats genom avtalet ska betalas helt eller delvis med medel du ensam har rätt att förfoga över. Till exempel kan den som fyllt 16 och förvärvat pengar genom eget arbete eller den som är underårig och fått en gåva som särskilt fastställt att pengarna ska förvaltas av barnet självt ha hand om de aktuella pengarna själv. Detta framgår av 9 kap. 3-4 §§ FB. Om du har pengar som du fått på någon av de två nämnda sätten skulle det spontant te sig rimligt att du skulle kunna vägra betala en skuld som ådragits genom ett avtal dina föräldrar ingått med dessa medel. Som sagt är detta bara en bedömning från min sida, och frågan är sannolikt inte aktuell i ditt fall.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att du sannolikt är betalningsskyldig för den stulna skoldatorn eftersom dina föräldrar i egenskap av dina förmyndare ingått avtalet för din räkning.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Tillägg 4/3 2018

Det är värt att notera att Skolinspektionen nyligen konstaterat att avtal som det beskrivna inte är förenliga med avgiftsfriheten i skolan. Detta verkar dock gälla grundskolor i nuläget.

https://www.skolinspektionen.se/contentassets/1272d9b1537a4c85b66eb4874aad85da/beslut_avgifter_larplattor_2018.pdf

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare