FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/12/2018

Formulering i avtal

Hej,

Vi kommer hyra ut vår garageplats i varmgarage (tillhörande vår lägenhet i Brf).

Vi har använt följande formuleringar (hyresgästen betalar en månad i förskott):

Avtalstid: Detta avtal gäller from 2019-01-01 tom 2019-05-31

Uppsägning: Avtalet ska sägas upp skriftligt och uppsägningen träder i kraft fyra veckor efter uppsägningsdatum. Eventuellt inbetald hyra för perioden efter att uppsägningen trätt i kraft återbetalas till hyresgästen.

Har vi formulerat oss korrekt om vi menar att hyresgästen kan hyra mellan ovan angiven period, men att avtalet kan sägas upp när som helt mellan perioden? Ex vi meddelar uppsägning den 15 februari och den 15 mars upphör garagehyran att gälla?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till formuleringar i avtal är det viktigaste parternas uppfattning. Förstår parterna avtalets omfattning uppstår inte någon tvist. Det är först när parterna är oense som en tvist uppstår och avtalstolkning kan komma att bli aktuell.

Min åsikt är att man skulle kunna tolka avtalet som att det krävs en skriftlig uppsägning för att inte avtalet ska fortsätta gälla även efter avtalstidens slut. Dvs. att hyresgästen måste säga upp avtalet den 30/4 för att avtalet inte ska förlängas efter den 31/5.

För tydlighetens skull skulle du kunna skriva något i stil med "Avtalet kan sägas upp innan avtalsperiodens slut. Uppsägningen ska ske skriftligt och det löper en uppsägningstid om fyra veckor efter uppsägningsdatum".

Hoppas det gav dig någon hjälp!

Med vänliga hälsningar

Therese WibrinkRådgivare