Formkrav vid testamente

Hej,

Jag är singel och har två vuxna barn i trettioårsåldern, räcker det om jag skriver ett eget av två bevittnat testamente där det framgår att dessa två skall ärva 50% vardera och som enskild egendom eller måste jag anlita jurist? Om möjligt vore jag tacksam för ev. tips.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kort sagt så kan vem som helst upprätta ett testamente. Formkraven för testamente finns iärvdabalken, (ÄB), 10:1. Testamentet måste vara skriftligt och bevittnas av två vittnen. I 10:4 ÄB förklaras vem som är ett giltigt vittne.

Jag skulle ändå rådge dig att låta en jurist upprätta testamentet för att undvika att tvivel uppstår i framtiden om testamentets lydelse. Vi har jurister på Lawline som kan hjälpa dig med det. Det tar ingen längre tid och priset blir därav därefter.

Alternativt kan du använda får avtalsmotor. Då fyller du själv i information, och får i slutändan ut ett färdigt testamente,med färdiga formuleringar med den information som du har fyllt i. Mer information om det hittar du här.

Vill du anlita en jurist föreslår jag att du ringer in till vår kostnadsfria telefonrådgivning och förklarar kort ditt ärende där. De kan då koppla dig vidare till vår familjerättsliga expert och så kan ni tillsammans prata igenom ärendet och vad det skulle kosta samt hur lång tid det skulle beräknas ta.

Vår telefonrådgivning har öppet mån – ons. mellan kl. 10.00 – 16.00.

Telefonnumret är: Telefon: 08-533 300 04

Jag hoppas att du är nöjd med den hjälp du har fått!

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare