FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal09/11/2013

Formkrav vid fastighetsköp

Ulf och Anna har överenskommit om att Ulf ska sälja sin fastighet till Anna. Ulf upprättar en handling med följande text: ”Jag, Ulf Svensson, förbinder mig att sälja min fastighet, Gläntan 3 i X-stad, till Anna Ek för 500 000 kr.” Ulf och Anna skakar hand och bestämmer att försäljningen kan ske efter sommaren. När hösten kommer hör Anna av sig till Ulf och frågar hur det blir med köpet av fastigheten. Ulf meddelar att det inte blir någon försäljning. Ulf har träffat en partner och de har bestämt att de ska bo tillsammans på Gläntan 3. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En fastighet är att anse som fast egendom enligt Jordabalken 1 kap. 1 §.

En utfästelse att köpa eller sälja fast egendom är inte gällande i svensk rätt. Detta följer av praxis men även av formkraven för fastighetsköp enligt Jordabalken 4 kap. 1 §. Enligt denna bestämmelse krävs:

  • Upprättande av köpehandling som skrivs under av både säljare och köpare
  • Köpehandlingen ska innehålla uppgift om köpeskillingen och den fastighet köpet avser
  • En överlåtelseförklaring
Tolkningen av lydelsen i din fråga torde leda till slutsatsen att Ulf endast lovat att sälja egendomen, en överlåtelseförklaring är svår att tolka in. Dessutom krävs parternas namnteckningar på köpehandlingen, en handskakning har ingen som helst verkan.
Dock är det möjligt för köparen att kunna kräva skadestånd om detta är att anse som ett handpenningavtal. Detta beror på om någon handpenning har lämnats ut eller om säljaren utfäst sig att giva denna i fall köp inte uppkommer.

Oscar CamposRådgivare