Formkrav - testamente

Hej! Jag undrar om jag kan köpa ett testament papper i bokhandeln och skriva det själv och ha 2 personer som bevittnar det. Blir detta lagligt och fungerar efter jag dött? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Formkraven för ett giltigt testamente är få och inte särskilt komplicerade. Regler om upprättande av testamente finns i 10 kap. ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K10).

De formkrav som räknas upp är att testamentet ska upprättas skriftligen med två vittnen. Testatorn, dvs. den testamentet gäller, ska underteckna testamentet i närvaro av de två vittena. Även vittnena ska underteckna testamentet. Notera att vittnena ska vara medvetna om att handlingen de undertecknar är just ett testamente.

Ärvdabalken anger även att vittnena förslagsvis bör ange yrke och hemvist samt datum för underskrift på handlingen. Detta är dock inte ett krav.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare