Formkrav samboavtal och samboegendom

Hejsan

Jag och min sambo skall separera.

Vi har upprättat ett samboavtal/testamente med hjälp av en advokat men vi skrev aldrig under det utan var båda muntligt överens om det. Den viktiga biten för mig i detta 'muntliga' avtal var att jag skulle få tillbaka de pengar jag gick in med när vi köpte bostadsrätten men att vi sedan skulle dela lika på en eventuell vinst. Nu hävdar min sambo att detta avtal inte gäller utan att hon även har rätt till 'mina' pengar. Det finns även en bil som jag köpt under tiden vi varit sambos. Vad gäller för denna? Det ska sägas att den inte är omnämnda i samboavtalet.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Krav på underskrift

Genom att upprätta ett så kallat samboavtal kan man ifrån gå sambolagens regler och själva avtala om vad som ska gälla vid en framtida separation. För att samboavtalet ska vara giltigt ska detta upprättas skriftligt samt undertecknas, detta framgå av 9 § SamboL.

Eftersom ni inte har undertecknat samboavtalet uppfyller inte avtalet formkravet. Vid bodelningen kommer man därför applicera sambolagens regler.

Bostadsrätten

Det som ingår i en bodelning mellan sambor är det som kallas för samboegendom. Samboegendom utgörs av gemensam bostad och bohag som har införskaffats för gemensam användning, se 3 § SamboL. Er bostadsrätt utgör därmed samboegendom och kommer ingå i bodelningen. Vid avsaknad av samboavtal kommer denna därmed delas lika mellan er.

Bilen

Vad gäller din bil utgör denna varken bostad eller bohag den är därmed inte klassad som samboegendom, bilen utgör "annan egendom". Bilen kommer därför inte delas vid en bodelning utan denna tillfaller dig och din sambo har ingen rätt till bilen.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare