FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/07/2013

Formkrav och avtalsinnehåll vid gåva av fastighet

Hej! Hur formellt ska ett gåvobrev av fastighet mellan makar se ut. Kan man skriva det som löpande text som ett brev eller måste man stapla upp det med punkter? Vad måste finnas med?

Lawline svarar

Hej,

Först skall kommenteras dina funderingar om avtalets yttre form och presentation. Något strikt regelverk om hur avtal eller närmaste bestämt, gåvohandlingar, skall skrivas finns inte. Det man skall sträva efter är att rättshandlingen blir uttömmande och tydlig. Allt handlar om att man senare skall kunna gå tillbaka och förstå vad parterna kom överens om. Därför rekommenderar jag dig att stapla upp punkter så att man lätt kan orientera sig och hitta i gåvobrevet. Med det sagt menar jag inte att man skall sträva efter en lång punktlista. Tvärtom är det fördelaktigt med utförliga beskrivningar om vad man kommit överens om i löpande text, allt för att senare undvika missförstånd.

Vad därefter angår din fråga om det rena innehållet i avtalet så finns det rörande fastighetsöverlåtelser vissa krav för att gåvan skall anses giltig och därför möjliggöra att förvärvaren (gåvotagaren) får lagfart på fastigheten.

Det som skall finnas med är följande:

  • Uppgift och underskrift om/av vem/den som överlåter och vem/den som förvärvar fastigheten.
    • För att gåvotagaren dessutom skall kunna få lagfart på fastigheten måste överlåtarens underskrift styrkas av två vittnen. Sålunda måste gåvobrevet också innehålla en sådan vittnesförklaring där två personer styrker överlåtarens underskrift.
  • Uppgift om köpeskillingen; eftersom det rör sig om gåva skall denna då anges till 0 kr.
  • En överlåtelseförklaring; detta innebär att gåvogivaren förklarar i handlingen att denne överlåter äganderätten till fastigheten.
    • En sådan kan förmulerast.ex. på följande sätt: ”Jag make 1 överlåter härmed fastigheten XXX genom gåva till make 2”
  • Vidare bör andra eventuella villkor med gåvan eller liknande också anges.

Har ni ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare