Formalia vid uppsägning från arbetsgivarens sida

Jag har förlorat behörigheten till att utföra mitt arbete och kan därför inte fortsätta i mitt yrke. I vårt kollektivavtal står det att arbetsgivaren har rätt at avsluta min anställning och det har jag inget att erinra emot.

Jag har fått besked att jag kommer bli uppsagd men inte fått någon formell uppsägning, vare sig muntlig eller skriftlig.

Min fråga är: Skall uppsägningen vara skriftlig och måste startdatum för att uppsägningstiden ska börja räknas vara den första i månaden efter jag mottagit uppsägningsbeskedet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt lagen om anställningsskydd, LAS, gäller att en uppsägning från arbetsgivarens sida ska vara skriftlig, LAS 8 §. I beskedet ska det finnas information om hur du går till väga om du vill ogiltigförklara uppsägningen samt huruvida du har företrädesrätt till återanställning.

Uppsägningen anses ske när du får del av uppsägningstiden börjar alltså löpa från och med den dagen, oavsett vilken dag i månaden det är.

Sofia LinderRådgivare