Förlorar jag några rättigheter om jag är särbo halva året?

Äger hälften av ett hus men ska bo och vara skriven i annan kommun. Är sambo men blir nu särbo halva året och sambo andra halvan. Kan jag förlora några rättigheter om vi senare väljer att gå skiljda vägar? Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom du uppger att du är sambo men att ert boendeförhållande kommer att förändras, så kommer jag först och främst att använda mig av sambolagen (SamboL) för att förklara hur dina rättigheter kan påverkas.

Påverkar de ändrade boendeförhållanden några rättigheter enligt sambolagen?
För att sambolagen ska vara tillämplig ska ni stadigvarande bo tillsammans, vara i ett parförhållande och ha ett gemensamt hushåll (1 § SamboL). För tillfället har du alltså rättigheter som sambo enligt sambolagen. Dock anses ett samboförhållande upphöra om samborna flyttar isär (2 § SamboL)
Frågan blir därför om ni fortfarande betraktas vara i ett samboförhållande eller om det kommer ses som upphört på grund av att du kommer att bo och vara skriven på annan ort.
Om man är folkbokförd på samma adress utgör det ett antagande för att det rör sig om ett samboförhållande. Tecken på att samboförhållandet har upphört är bland annat att samborna bosätter sig på annat håll och folkbokför sig på annan adress, även om nya bostaden inte är permanent. Det får dock enligt domstolen bedömas från fall till fall och i en del situationer har hänsyn tagits till sambornas avsikter, exempelvis om ni vistas på olika håll på grund av att en av er har fått arbete med placering på annat ort eller liknande.
Det finns alltså en chans att ni inte kommer klassas som sambos enligt den definition som finns i sambolagen. Om ni inte längre anses vara i ett samboförhållande, så är sambolagen inte tillämplig och du har då inte heller några rättigheter som just sambo.

Rätt till din andel av huset
Även om du inte skulle omfattas av de rättigheter som sambolagen ger vid en separation så äger du fortfarande hälften av huset och har rätt till din andel. Eftersom ni äger huset tillsammans blir istället lag om samäganderätt tillämplig.
Enligt lagen har varje delägare rätt att fritt förfoga över sin andel, vilket innebär att du kan fritt bestämma över den andel som du äger och sälja din del utan den andres samtycke. Däremot krävs det den andre delägarens samtycke för att sälja eller på annat sätt förfoga över huset i sin helhet (2 § lag om samäganderätt).

Sammanfattningsvis finns det alltså en möjlighet att du förlorar de rättigheter som sambolagen ger, men du förlorar ändå inte din rätt till den andel av huset som du äger.

Hoppas du har fått hjälp med din fråga, hör gärna av dig igen om du har fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare