FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/07/2015

Förlora äganderätt till hus

Hej! Denna fråga kan förefalla någorlunda oseriös, eftersom den har fiktiva grunder. Jag arbetar på en berättelse där några lagliga aspekter är viktiga för handlingen. Jag undrar om det finns några omständigheter när en husägare kan förlora äganderätten till sitt hus och tvingas flytta, till exempel på grund av förfall, brist på underhåll, eller liknande.

Som svar tar jag gärna emot så många exempel som möjligt, men det räcker med att svara ytligt eller hänvisa mig till platser där jag kan läsa på mer. Tack så mycket.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Jag har inte hittat något sätt som gör det möjligt att förlora äganderätten till sitt hus förutom ekonomiska orsaker.

Om det är något som fortfarande är oklart är du välkommen att återkomma.

Lawline Rådgivare