Förlängning av provanställning

Jag har en anställd snart avslutat med 6 månaders prövanställning och jag är fortfarande inte säker om han är rätt person för mitt familjeföretag. Kan jag håller med honom att förlänga det ytterligare 6 månader innan vi beslutar om fast anställning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 6 § lag om anställningsskydd (LAS), https://lagen.nu/1982:80, kan en arbetsgivare träffa avtal om en tidsbegränsad provanställning med en arbetstagare. Det anges dock att prövotiden inte får överstiga sex månader. Om prövotiden går utöver sex månader övergår provanställningen automatiskt till en tillsvidareanställning, med det anställningsskydd detta innebär. Ni kan alltså inte förlänga hans provanställning utöver de lagstadgade sex månaderna. Om ni vill säga upp arbetstagaren måste ni meddela hen detta två veckor innan provanställningens slut, 31 § LAS, annars riskerar ni skadeståndsskyldighet.

Hoppas du har fått svar!

Matilda HellströmRådgivare