FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/01/2017

Förköpsrätt vid gåva av fast egendom

Kan man skänka bort bara 1 procent eller 5 procent av en fastighet till sitt barn? Och då även ha restriktion om att denna del inte får säljas vidare till annat än gåvogivaren och till korrekt beräknat värde?

Syftet är att det myndiga barnet ska kunna stå med som fastighetsägare.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns ingen regel som säger att en andelsöverlåtelse måste vara en viss procentsats. Du kan alltså ge bort hur stor (eller liten) andel som du vill till ditt barn.

En sådan klausul som du beskriver brukar kallas klausul om förköpsrätt. Vid avtal om köp av fast egendom har sådana klausuler ingen rättsverkan. Men de har däremot tillerkänts rättsverkan vid gåvor (även andelar) av fast egendom, se NJA 1981 s. 897. Det går således bra att använda en förköpsklausul om du så önskar.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare