Förhör hos polis

Hejsan jag undrar om ett förhör hos polis gäller utan någon tvekan när man är berusad och blir förhörd?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar hur högt bevisvärdet är på ett förhör som genomförs med dig när du är berusad. Utgångspunkten i Svensk rätt är principen om bästa bevismedlet samt muntlighets- och omedelbarhetsprincipen. Detta innebär kortfattat och sammanfattat att det som huvudregel är så att du kan ha rätt till förhör inför domstolen.

Det finns också något som kallas fri bevisföring och domstolens fria bevisvärdering. Detta innebär att utgångspunkten är att alla bevis får åberopas och domstolen är fria att tillmäta beviset ett visst värde efter en prövning i rätten.

För att besvara din fråga kortfattat, med hjälp av endast huvudregler eftersom omständigheterna i din fråga är för korta för att svara din fråga i ditt fall, är att förhöret som genomfördes hos polisen inte gäller utan någon tvekan i den mening att domstolen kommer att fälla dig för något brott direkt i rättegången. Du kommer att, enligt kontradiktionsprincipen, erbjudas en möjlighet att argumentera din sak och partsförhör kan hållas inför domstolen där du kan neka till det du sagt under förhöret.

Jag hoppas att jag upplyst dig om rättsläget och har du någon annan fråga är du varmt välkommen att ställa en till fråga. Annars kan du alltid mejla oss på info@lawline.se.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare