FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/02/2018

Förhindra/försena försäljning av samägd bostad vid bodelning mellan sambor

Hej jag bor med sambo och två gemensamma barn i hus som vi äger 50/50 . min sambo vill sälja huset för vi ska gå isär. Jag vill absolut inte sälja då jag inser jag ej kommer få tillräckligt med pengar kvar ( efter försäljninförsäljning) för att ha råd me anständigt boende.

Hur mycket å länge kan jag bromsa tvångsförsäljning? Vad kan jag göra för att fördröja så länge som möjligt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga samt stort tack för att du använt en av våra Expresstjänster!

Jag kommer i mitt svar utgå ifrån att huset köptes gemensamt med syftet att ni skulle bo där tillsammans, och tillsammans med era barn. Köper två sambor en bostad med anledning att bo där gemensamt så utgör bostaden samboegendom – vilket alltså jag kommer utgå ifrån att så är fallet. Är det inte så, utan om en av er köpt bostaden först och den andra sedan köpte in sig i huset så får du gärna höra av dig till min mail som du finner längst ned – i så fall kommer mitt svar att se annorlunda ut.

Försäljning av sambobostad vid separation

När man som sambor separerar ska en bodelning göras om någon av i paret begär det inom 1 år från det att samboförhållandet upphörde. Vid bodelning ska sambornas samboegendom delas lika. Detta innebär att ert hus, som ni till och med äger 50/50, ska delas på något sätt mellan er. En sådan uppdelning är som absolut lättast att genomföra genom att sälja huset så att ni kan ta 50 % var av dess värde.

16 § Sambolagen anger att den sambo som behöver sambobostaden bäst har rätt att få bostaden i avräkning på sin lott. Detta innebär att om du anses behöva bostaden bäst, så kan du också få behålla bostaden under förutsättning att den del som din sambo äger avräknas på de andra sakerna som du har rätt till i bodelningen. I praktiken innebär det att du måste ersätta din sambo med halva husets värde. Antingen kan du ersätta sambon med pengar eller så kan du ersätta sambon genom att hon får behålla samboegendom som annars skulle ha delats lika till ett motsvarande värde. Finns det inte samboegendom till ett sådant värde får man betala mellanskillnaden.

Eftersom ni har barn är det den förälder som barnen huvudsakligen ska bo hos som anses ha störst behov av bostaden.

Sammanfattning och min rekommendation

Eftersom ni äger bostaden 50/50 finns det inte så mycket du kan säga till om vad gäller din f.d. sambos del. Din sambo har rätt till 50 % av bostadens värde, precis som du också har. Skulle du anses behöva bostaden bäst och i så fall få behålla bostaden måste du ändå köpa ut din sambo från huset så att du äger hela själv.

Det går alltså inte att du behåller huset utan att du behöver betala för resterande del. Det andra alternativet är då som du själv skrivit att hela huset säjs till någon utomstående – och en sådan försäljning kan du tyvärr heller inte hindra då din sambo har rätt att kunna plocka ut sin andel i huset.

Det finns heller inga särskilda sätt för dig att försöka dryga ut processen eller att försöka bromsa en försäljning av huset, eftersom din sambo som sagt har lika mycket rätt till halva husets värde som du har.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Är det något som du inte förstår kan du självklart höra av dig till mig på cornelia.najafi@lawline.se så ska vi reda ut oklarheterna.

Lycka till med ditt ärende.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare